FART

Facebook, Myspace, Messenger, E-bay combo platform

mandag den 11. januar 2010

Central Park bredde Bench: Del 2 - Byggeri

Med slibning komplet, er det tid til opførelse af det inddæmmede træ stråle bænk. Som jeg diskuterede sidste gang, vil bænken har to ben spredte ud i en vinkel fra toppen. Benene vil blive tilsluttet til toppen med mortise og Tenon snedkeri, som er en meget stærk fælles. Det er vigtigt, selv med tykke træ som dette, da benene ikke vil være vinkelret på toppen, og dermed vil fungere som en løftestang. Det fælles skal være ekstra stærk til at modstå fristelsen til at trække sig ud af toppen. En løsning på dette problem ville være at køre en stringer (træ eller metal) mellem benene til at holde dem sammen. Men det ville distrahere fra udseendet af bænken og med tykkelsen af dette træ, jeg tror, jeg kan slippe af sted med en mortise og Tenon fælles.

De er ikke at gøre noget mere af det inddæmmede træ, så Norm Abrams 'råd til at måle to gange og skære en gang er særligt kloge. Jeg tog min tid beregning af vinkler og måle de udskæringer (og dobbeltkontrol mine beregninger) at sørge for alt ville være perfekt. Alle fire vinkler af benet nedskæringer skal være identiske, så benene vil sidde i samme vinkel i forhold til toppen, og i forhold til gulvet. Ellers vil bænken ikke være plan, vil det ikke komme ind i toppen og holdent vil heller ikke blive stabilt på gulvet. Krydset skæres pirk vist nedenfor glider på overfladen af bordet så og sikrer et stabilt og præcist snit.

På grund af tykkelsen af træet, og det faktum, at når der skæres i en vinkel bredden af træet er tykkere (fordi du ikke skære lige igennem) Jeg var nødt til at foretage de nedskæringer på begge sider af benene og derefter sand i overflade. Du vil have en enorm savklinge til at gøre dette skære i én arbejdsgang!
Selvom benene ville være spredte og flade ud i en vinkel fra toppen, ville mortise passe ind i toppen på en lodret vinkel. Dette er for styrke, men også fordi at måle og bore en mortise i en vinkel ville være meget vanskeligt. Brikkerne nedenfor viser vinkel benene vil sidde på toppen og den dimension af den store tenons. De er igangværende at blive en fuld to inches i top.The tenons vil være nødvendigt at skære det meste i hånden.
Fjernelse af den øverste del over Tenon. Bemærk, at i modsætning til den nederste del af benene (som jeg skære hele vejen igennem, ovenfor) den øverste del af benene er nødvendigt at skære i den samme vinkel, men vinklen skåret nødt til at standse ved Tenon ...
... således at Tenon fremgår af ben i en ret vinkel til toppen, og at resten af benet, i hvilken Tenon er en del, er parallel med bunden skæres af benet. Med andre ord bliver ben et parallelogram (eller faktisk en rombeformede at være præcis), med en Tenon stikker ud i toppen i en ret vinkel til toppen flyet. Hvem sagde geometri ville aldrig komme belejligt?
At klippe mortise, vil jeg bore ud afsnittet skal fjernes med et bor trykke på og derefter firkantet det op med en mejsel. Jeg bruger en forstner smule, som er designet til at lave præcise træsnit, og er langt at foretrække frem for den fælles spade smule for denne type anvendelse. Jeg indstille dybdemåler af min boremaskine presse, således at hvert hul jeg bor vil være to inches dybe, samme som længden af min Tenon.
Den mortise afsluttet. Bemærk at jeg var nødt til at sand ned på bænken, da bestyrelsen var lidt skæv, og jeg ønskede at sørge benene ville lå fladt på undersiden af bænken.
Lim anvendes til Tenon, klar til at blive indsat i mortise. Sørg for at tørre det passer til fælles at sikre, at det passer stramt! Jeg bruger Gorilla lim, der vil give en super stærkt bånd.
Og ben, fastspændt på plads.
Stay tuned for endelig slibning og efterbehandling!